درحال بارگذاری...

آسیب های صنعت کشاورزی، زخمی عمیق بر تن جامعه

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

آسیب های صنعت کشاورزی، زخمی عمیق بر تن جامعه


آسیب های صنعت کشاورزی، زخمی عمیق بر تن جامعه

در سال های اخیر یکی از بخش هایی که با چالش و تغییرات زیادی مواجه بوده صنعت کشاورزی است که در نتیجه بی تدبیری ها باعث آسیب به این صنعت و در نتیجه بیکاری بخش بزرگی از کشاورزان، مهاجرت به شهرها و در نتیجه معضلات اجتماعی شده است.


در جهان امروز یکی از مهم ترین و اساسی ترین بخش های اقتصادی در هر کشور مسئله امنیت غذایی و توجه خاص به بخش کشاورزی به عنوان منبع تولیدات متنوع غذایی است بطوریکه در حال حاضر کشورهایی که هم اکنون به عنوان کشورهای پیشرفته و توسعه یافته مطرح می باشند.برای مقابله با این حربه آنچه که بیش از پیش مورد ضرورت جامعه می باشد، استفاده از قابلیت و توانمندی های درونی جامعه بخصوص بخش کشاورزی است که با کمترین ارزبری می توان علاوه بر ارزآوری فراوان برای کشور، موجبات رشد اشتغال و افزایش تولید مولد و همچنین خوداتکایی و خودکفایی را در تولید تمامی محصولات غذایی اساسی برای کشور به ارمغان آورد. بنابراین برای مقابله با این حربه ، آنچه که بیش از پیش مورد ضرورت جامعه می باشد استفاده از قابلیت ها و توانمندی های درونی جامعه بخصوص بخش کشاورزی است که با کمترین ارزبری می توان علاوه بر ارزآوری فراوان برای کشور موجبات رشد اشتغال و افزایش تولید مولد و همچنین خوداتکایی و خودکفایی را در تولید تمامی محصولات غذایی اساسی برای کشور به ارمغان آورد. بدون شک یکی از مهمترین شاخص های تحقق اقتصاد مقاومتی در تمامی ابعاد توجه خاص به توسعه بخش کشاورزی است و اولین گام در این زمینه شناخت عوامل آسیب زاد و بازدارنده توسعه بخش کشاورزی است تا با بر طرف نمودن این عوامل شاهد رونق و توسعه بیش از پیش بخش کشاورزی در کشور باشیم.

آسیب های کشاورزی - موانع موجود بر سر راه کشاورزان - شرکت صنعت گستر عطاملک  جوین

آسیب های کشاورزی - موانع موجود بر سر راه کشاورزان - شرکت صنعت گستر عطاملک  جوین سیاست و روش هایی که در سال های اخیر از جانب مسئولان به کشاورزان ابلاغ می شود در نتیجه قرار گرفتن در شرایط بحران است تا بتوانند آن را کنترل و به حداقل برسانند اما آنچه به نظر می رسد این اقدام نوشدارویی بعد از مرگ سهراب بیش نیست. چرا که این زخم به قدری عمیق شده که درمان قطعی آن محال به نظر می رسد.

کشاورزی با روش های قدیم و نبود آگاهی از تبعات آن به عنوان آفتی است که شیره منابع طبیعی را کشیده و اکنون راه کارهایی که به اجبار مجبور به رعایت آن هستند را نمی توانند قبول کنند و در نتیجه فشارهای مسئولان در این زمینه را عدم حمایت و حتی جفا به حساب می آوردند.

این کشاورزان که به گفته خود از کودکی در زمین های کشاورزی و با این شغل بزرگ شدند، هر کدام در زمین های خود چاهی آب داشتند و... هیچ وقت فکر نمی کردند روزی برای آبیاری محصولات از آب سهمیه بندی استفاده و با مشکل مواجه شوند.

در سال های اخیر اقدامات مسئولان در سازمان جهاد کشاورزی، آب منطقه ای و روستایی در زمینه کنترل این بحران انجام می شود و سهمیه بندی آب، تغییر الگوی کشت و سیستم آبیاری و... انجام می شود اما با توجه به شدت آسیبی که در دهه های گذشته به منابع زیرزمینی وارد شده کنترل اوضاع به راحتی امکان پذیر نیست.

از طرفی این کشاورزان که با شرایط فعلی دچار مشکلات زیادی در کار، درآمد و اداره زندگی خود شده اند نمی توانند به راحتی محدودیت ها را بپذیرند و همچنان به دنبال راهکارهایی حتی غیرقانونی برای سرپا نگه داشتن خود هستند. زدن چاه های غیرمجاز و استفاده از فاضلاب و... نمونه هایی از این اقدامات است.

برخی از آنها هم عطای این کار را به لقای آن می بخشند و با فروش یا تغییر کاربری زمین های کشاورزی، البته به دور از چشم مسئولان به دنبال زندگی و کار جدید راهی شهرها و عمدتا زندگی حاشیه نشینی می شوند که قصه ای دیگر در زندگی را برایشان رقم می زند.


حامد محمد ولی، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


کشاورز کشاورزی پهپاد کشاورزی پهپاد سیرنگ پهپاد کشاورزی سیرنگ آسیب های کشاورزی مشکلات کشاورزی

این مطالب را هم بخوانید!

ذرت

چگونه ذرت مرغوب داشته باشیم

ادامه مطلب »

روش پرورش گله

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

پروانه سرشاخه خوار هلو (Peach...

از آفات مهم درختان هلو، بادام، زردآلو، آلو، سيب و خرمالو مي‌باشد. همچنين به قيسي، زالزالك و ازگيل نيز خسارت مي‌زند.

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116